2015/08/31

Królewskie wizyty w Polsce.

Tematem przewodnim tego tygodnia są wizyty Par Królewskich w Polsce. Niestety jeśli chodzi o Hiszpanię to nie można zbyt wiele napisać w tej materii. 
Juan Carlos i Sofia byli w Naszym kraju z oficjalną wizytą raptem 2 razy. Pierwszy raz w dniach 3-4 października 1989r. Spotkali się wtedy z Prezydentem Wojciechem Jaruzelskim, Premierem Tadeuszem Mazowieckim, Kardynałem Józefem Glempem, ostatnim I Sekretarzem KC PZPR Mieczysławem Rakowskim oraz Lechem Wałęsą, zwiedzili Sejm, Zamek Królewski, Starówkę oraz Wilanów. Para Królewska przekazała Polsce w darze kobierzec, który powstał według wzoru z XVIII w. oraz odsłoniła tablicę upamiętniającą pobyt Pabla Picassa w Warszawie. Juan Carlos dokonał również symbolicznego wmurowania kamienia węgielnego pod nowy budynek Ambasady Hiszpańskiej.  





Drugi raz byli w dniach 15-18 maja 2001r. na zaproszenie Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Obie pary zwiedziły wystawę prac Jerzego Dudy-Gracza w Pałacu Prezydenckim. Następnie panie otworzyły Manufakturę Królewską "Ład" podczas ceremonii w Łazienkach Królewskich oraz odwiedziły Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny znajdujący się przy ulicy Litewskiej w Warszawie.



W lutym 2004r. Juan Carlos był nieoficjalnie na Mazurach na zaproszenie Aleksandra Kwaśniewskiego. Spędził trochę czasu w Szczytnie, Piszu, polował na żubry, jelenie i bażanty w okolicach Łomży nad Narwią. Nie pojawiły się żadne zdjęcia.
Emerytowani Monarchowie Hiszpanii mieli być w Polsce w 2010r. i wziąć udział w pogrzebie Pary Prezydenckiej - tragicznie zmarłej w katastrofie smoleńskiej. Niestety warunki pogodowe im w tym przeszkodziły. Poniżej zdjęcie wykonane podczas dokonywania wpisu do księgi kondolencyjnej w polskiej ambasadzie w Hiszpanii.


Źródło: http://www.casareal.es/, https://www.youtube.com, http://www.rmf24.pl/, http://www.elmundo.es/

9 komentarzy :

  1. Dla mnie niezwykle interesujący post, to że król był prywatnie na Mazurach to dla mnie wręcz sensacyjna wiadomość, nie wiedziałam że ma takie relacje z byłym prezydentem. Zupełnie umknęło mi też że para królewska uczestniczyła w uroczystościach pogrzebowych z 2010 roku. Muszę pochwalić autorką notki, zauważyłam już kilkakrotnie że Twoje wpisy na tym blogu bardzo mi się podobają i przyciągają moją uwagę. Z niecierpliwością czekam na dalsze notki z tego cylku, jak i mam nadzieję że Felipe i Letizia odwiedzą nasz kraj w niedługim czasie

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę przyznać, że od razu widać kto pisał notkę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Troche nie wiem czy traktowac ten komentarz jako komplement czy tez nie, ale dziekuje...;)
      Poki co nie ma zadnych planow ani nawet nieoficjalnych plotek o potencjalnej wizycie F&L w Polsce... Obawiam sie, ze dlugo poczekamy...

      Usuń
    2. Jako komplement oczywiście!

      Usuń
  3. Czytałam kiedyś że państwo Kwaśniewskcy chcieli wyswatać swoją córke z Felipe :D

    OdpowiedzUsuń
  4. W maju 2008 roku Felipe i Letizia byli z wizytą w Polsce:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie pamiętałam, że Juan Carlos i Sofia byli na pogrzebie

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pogrzebie w 2010 roku byli oficjalnie prezydenci Niemiec i Gruzji oraz premier Rosji. Monarchowie byli nieobecni, rowniez w wiekszosci ( w tym hiszpanski monarcha) na 70 urodzinach krolowej Danii a to wszystko za sprawa wulkanu z Islandii.
    Zdjęcie wpisu do ksiegi kondolencyjnej chyba pochodzi z naszej ambasady w Madryie.
    Obecny krol i krolowa Hiszpanii byli w Polsce w 2008 roku (chyba w Krakowie) oraz w 2012 podczas EURO w Gdansku na meczu/ach swojej reprezentacji kraju

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, wiedziałam, że coś mi się nie zgadza. Zdjęcie wpisu do księgi kondolencyjnej na pewno zostało zrobione w Hiszpanii, w polskiej ambasadzie. Pojawili się tam wtedy również F&L.

      Usuń

Ronnie "zbuntek"