2015/08/19

Ślubny tydzień - Szwedzka Rodzina Królewska



Tradycyjnie śluby w Szwedzkiej Rodzinie Królewskiej odbywają się w czerwcu. Pogoda wówczas sprzyja takiej uroczystości, a Szwecja staje się piękniejsza.



 W 2009 roku doszło do długo wyczekiwanych zaręczyn. Już od blisko pięciu lat spekulowano ślub szwedzkiej Następczyni Tronu, Victorii i trenera Daniela Westlinga. Na ślub, który miał miejsce w czerwcu następnego roku, przybyły koronowane głowy z całej Europy i świata. Każdy z tych gości emocjonalnie reagował na szczęście młodej księżniczki.


Panna młoda wystąpiła w sukni Pär Engsheden z satyny. Pięcio-metrowy ten był odpinany, a wzrok przyciągał dekolt w kształcie litery "V" na plecach. 


Victoria nosiła welon, który od pokoleń noszą Szwedzkie Panny Młode. W 1932 roku welon nosiła królowa Sofia. Jak wspomina królowa:

"Widziałam szczęście córki i piękno diademu." Nie zabrakło także Cameo Tiara, tradycyjnie noszonej przez Panny Młode oraz dodatków należących do niej, bransoletki i kolczyków. 


Bukiet składał się z białych kwiatów, tradycyjnie rosnących w Szwecji i egzotycznych. (konwalie, róże, orchidee phalaenopsis, piwonie, powojniki, dicentra formosa, pelargonię, lilie, gardenie, azalie i tradycyjny mirt, który znalazł się także we włosach.


Pojawiając się na balkonie Zamku Królewskiego, już jako żona Daniela, księcia Vastergotland zwróciła się do rodaków:

"Dziękuję, że podarowaliście mi mojego księcia!!"



To krótkie zdanie wywołało burzę oklasków, wiwaty i łzy u zebranych na placu i ulicach. To nie był koniec wzruszeń, nowy książę podbił serca Szwedów kilka godzin późnej:


Droga Victorio, Następczyni Tronu Victoria, księżniczka Szwecji, księżniczka mojego serca. Dziewięć lat temu, miałem okazję spotkać młodą kobietę z dużym poczuciem humoru, silnym poczuciem obowiązku i bardzo, bardzo dużą inteligencją. Zaprzyjaźniliśmy się, poznałem ją i stała się nie do odparcia. Te lata z Tobą, Victorio, były najlepszymi latami mojego życia. 

Były czasy, kiedy oficjalne zobowiązania rozdzielały Nas, zanosząc Cię do dalekich krajów i kontynentów. Ja nigdy nie zapomnę jednego, kilka lat temu, kiedy wyjechałaś do Chin. Mieliśmy być oddzielnie przez cały miesiąc. Noc przed wyjazdem, wróciła do domu późno i miała jeszcze wiele do przygotowania przed wyjazdem. Zamiast przespać kilka godzin, całą noc pisała. Rano po jej wyjściu, znalazłem skrzynkę i w tej skrzynce, 30 pięknych listów adresowanych do mnie. Jeden na każdy dzień Jej nieobecności. Ten romantyczny gest jest typowy dla Ciebie Victorio. To mówi wszystko o miłości i tym jakim jesteś człowiekiem. 

Był kiedyś młody człowiek, który może nie był żabą na początku bajki, jak w opowieści braci Grimm. Ale na pewno nie był księciem. Pierwszy pocałunek tego nie zmienił. Transformacja nie mogła być możliwa bez wsparcia króla i królowej, którzy rządzili królestwem od lat i którzy są pełni mądrości, doświadczenia i mają ogromne serce. Oni wiedzieli, co było najlepsze i kierowali parą wspierając własnym doświadczeniem. Czuję głęboką wdzięczność Wasze Wysokości, Królu i Królowo, za wsparcie i za sposób, w jaki przyjęliście mnie do swojej rodziny. Myślę, że ze strony mojej rodziny: mojego ojca, mojej matki, mojej siostry i jej dwóch córek Victoria otrzymała podobne wsparcie. 

Mamo i tato, zawsze dawaliście mi bezwarunkową miłość. Pomogliście mi za pośrednictwem posiadanej mądrości znaleźć pewność siebie i bezpieczeństwo ze swoimi silnymi wartościami. Dziś, kiedy mijaliśmy ulice Sztokholmu, otrzymaliśmy tak wiele ciepła i radości. Nigdy nie zapomnę tej chwili. W latach, które Victoria i ja spędziliśmy razem, otrzymałem ogromne wsparcie od ludzi, których spotkaliśmy. To było dla mnie bardzo ważne i chciałbym podziękować im za to. Mam najgłębszy szacunek dla przyszłych zadań mi powierzonych. Niewątpliwie będzie to duże wyzwanie. Zrobię co w mojej mocy, aby spełnić wszystkie nadzieje, które są skierowane we mnie. Zrobię co w mojej mocy, aby wspierać żonę, Następczynię Tronu Szwecji, w ​​jego ważnej pracy. 

Kochanie, Victorio, jestem bardzo dumny z tego, co mamy razem. Jestem tak szczęśliwy, z tego, że jestem teraz Twoim mężem. Zrobię co w mojej mocy, abyś zawsze była szczęśliwa jak jesteś dziś. Victorio, największą rzeczą jest miłość. Kocham cię tak bardzo. 
Dołączcie do mnie w toaście za moją cudowną żonę".

Wszystkie przemówienia ze ślubu możecie przeczytać tutaj - KLIK


Trzy lata późnej odbył się kolejny królewski ślub. Tym razem na ślubnym kobiercu stanęła najmłodsza z rodzeństwa Madeleine. Pod koniec 2012 roku w specjalnie nagranym filmie ogłosiła swoje zaręczyny z bankierem, Christopherem O'Neill.

Piękny ślub odbył się w Kaplicy Zamku Królewskiego w Sztokholmie. Christopher miał łzy w oczach, gdy zobaczył swoją przyszłą żonę idącą w Jego kierunku. Madeleine wyglądała oszałamiająco. Wsparta na ramieniu ojca mijała podopiecznych fundacji, trzymających girlandy z kwiatów.


Ślub zdecydowanie najskromniejszy i najbardziej prywatny ze wszystkich trzech, co da się wytłumaczyć faktem, iż małżonek księżniczki nie przyjął królewskiego tytułu. 


Suknia ślubna od Valentino została wykonana z organzy i plisowanego jedwabiu w kolorze kości słoniowej. Koronkowy gorset zostały zakończony głębokim wcięciem w kształcie litery V na plecach. 


Za księżniczką ciągnął się cztero-metrowy tren. Sześcio-metrowy welon obszyty koronką również został wykonany z organzy i tiulu. Suknia moim zdaniem idealnie pasująca do pory roku i kraju pochodzenia księżniczki. Koronka na niej od razu skojarzyła mi się ze Szwecją i wiosną w tym pięknym skandynawskim kraju. Zarówno suknia ślubna jak i oprawa ceremonii odwzorowały szwedzką kulturę i sam kraj.


Oprócz tego księżniczka wybrała The Modern Fringe Tiara. Tiara ta stosunkowo niedawno pojawiła się we szwedzkiej kolekcji. W latach '80 zaczęła nosić ją królowa Sylvia, spekuluje się, że był to prezent od króla. Trybunał odnosi się do tiary jako własności prywatnej. Diadem można nosić również jako naszyjnik. Do tego założyła kolczyki Diamond Drop z kolekcji Bernadotte i diamentową bransoletę odziedziczoną po księżnej Lilian.




W bukiecie Madeleine znalazły się róże Austin, Schneewittchen,Winchester Cathedral i Alabaster, konwalie i tradycyjny mirt z Sofiero, który możemy dostrzec również we włosach. Sprowadziła go do Szwecji, Margaret Connaught po jej ślubie w 1905 roku. Była to jedyna tradycją z którą nie zerwała w dniu swojego ślubu. Jak wiadomo szwedzkie panny młode od pokoleń nosiły Cameo Tiara i koronkowy welon sięgający historią do królowe Sofii.


Po ceremonii w obrządku ekumenicznym para przejechała ulicami Sztokholmu w odkrytym powozie i pozdrowiła zebranych a ulicach Szwedów. Następnie łodzią udała się na prywatne przyjęcie weselne do domu, Pałacu Drottningholm. 


W czerwcu tego roku, odbył się ostatni królewski ślub w Szwecji przed długą przerwą. Po wielu przeszkodach jedyny syn pary królewskiej poślubił Sofię Hellqvist. Zaręczyny zostały ogłoszone w czerwcu 2014 roku, na kilka godzin po oświadczynach. 


Ceremonia ponownie odbyła się w Kaplicy Zamku Królewskiego. Jedną z druhenek została nawet trzy-letnia córka Victorii i Daniela, Estelle. 


Suknię panny młodej zaprojektowała Ida Sjöstedt. Suknia bez ramiączek z długimi rękawami z włoskiego jedwabiu i koronek José María Ruiz. Bazę sukni stanowi jedwabna krepa. Spódnicę zdobią ręcznie haftowane pasy z bawełnianej koronki. Taką samą wykorzystano przy welonie, zaprojektowanym do sukni.


Nie zapominajmy o nowej tiarze, która jest prezentem od pary królewskiej. Baza z diamentów układa się w motyw wiciokrzewu, który wieńczą szmaragdy. Tiara jest idealnej wielkości i jak najbardziej pasuje do kształtu głowy księżnej Sofii.


Bukiet składał się przede wszystkim z róż herbacianych i jasno różowych oraz mirtu, którego nie zabrakło również we włosach księżnej. Takimi samymi kwiatami ozdobiono równie kaplicę, tras zamku królewskiego i salę balowa w której odbyło się przyjęcie weselne.







Po ślubie para książęca przejechała ulicami miasta i pojawiła się na balkonie / tarasie zamku królewskiego. W tym samym miejscu co starsza siostra Carla Philipa przed pięcioma laty. W krótkim przemówieniu do zebranych, książę z dumą  powiedział: 

"Przedstawiam Wam moją piękną żonę!"


To był dopiero początek, przyjęcie weselne miało przynieść o wiele więcej wrażeń i wzruszeń:

Wasze Wysokości, Wasze Królewski Wysokości, Ekscelencje, panie i panowie,
Droga rodzino i przyjaciele, i ostatnia, ale najważniejsza, moja droga żona Sofio.

Czasami może dojść do podjęcia ważnego wyboru. Wyboru, który określa całą twoją przyszłość i to, kim jesteś, a przede wszystkim to, kim chcesz być. Często wymaga to odwagi. Odwagi, by nie wybrać prostej drogi, tylko dlatego, że jest łatwiejsza, ale odwagi, aby pozostać na trudnej drodze, iść w prawo, do szczęścia.

Sofia, nigdy wcześniej nie wybraliśmy trudnej drogi, bo wybraliśmy siebie. Za każdym razem, kiedy staraliśmy się zrezygnować z naszej miłości stawiała nas znowu razem.
Za każdym razem kiedy byliśmy od siebie daleko, moje serce było puste. I w końcu, w końcu Sofia, wybraliśmy drogę w prawo - podjęliśmy decyzję, która czyni mnie najszczęśliwszym człowiekiem. Sofia, wypełniłaś moje życie miłością i radością.

Dziś udowodnimy, że łączy nas miłość która zwycięża wszystko.Wszyscy, którzy poznali  Cię wiedzą, że jedyną rzeczą, która przebija Twoje zewnętrznego piękno jest Twoje wnętrze. Moi przyjaciele, wszyscy wiemy, że siła i odwaga w Sofii nie tylko odnosi się do o naszej miłości. Jest ona większe od niej.
Kiedy zaczęłaś Project Playground, było to coś więcej niż projekt daleko w Południowej Afryce. Setki dzieci i młodych ludzi, mogą mieć dzięki niemu nadzieję na lepszą przyszłość. To była nadzieja na lepszy świat. Świat opierający się na empatii, zaangażowaniu i miłości. Stawiasz na silne wartości z pasją i odwagą. Najważniejszą z nich wszystkich jest chyba to, że: odważyłaś się być sobą, odważyłaś się stanąć w obronie siebie. A przede wszystkim pokazałaś, że miłość nie zna granic, bez względu na wyznanie, płeć czy pochodzenie.
Sofia wszyscy, którzy Cię znają, wiedzą, że jesteś pracowitą kobietą z silnym poczuciem obowiązku i lojalności wobec twojej wielkiej misji. Wiem z całą pewnością, że odnajdziesz się w nowej roli z wielkim poczuciem odpowiedzialności i ciężkiej pracy.

Tato, mamo, drogie siostry i szwagrowie:
Nie mam dość słów, aby opisać, jak się cieszę, że przyjęliście Sofię z otwartymi ramionami. Otrzymaliśmy Wasza pomoc zarówno w dobrych i złych momentach. Wiem, że mówię w imieniu nas wszystkich, kiedy mówię, że wzbogaciliśmy naszą rodzinę o Sofię. I dziękuję także twojej rodzinie, Sofia, która przyjęła mnie z otwartymi ramionami. Jest to błogosławiona rodzina. Rodzina z ogromnym ciepłem, miłością i opieką.
Chciałbym również podziękować Szwedom za wsparcie, które otrzymaliśmy dla naszej miłości. Radość  z którą się spotkaliśmy ogrzewa nasze serca.

Drodzy przyjaciele, chciałbym zabrać Was ze sobą na małą podróż, która rozpoczęła w dniu 24 czerwca 2014. Jest to jedna z najważniejszych podróży mojego życia. Przejechałem 67 mil w tę i z powrotem w 9 godzin lub 32400 sekund. Moim celem był urząd pracy w Mora - i nie, nie szukałem nowej pracy. Byłem w drodze na spotkanie z moim przyszłym teściem, aby poprosić o rękę Sofii. Nigdy żadna wycieczka nie była dla mnie tak ważna, jak ta podróż.

Kochana Sofio, dziś zaczyna się nowy etap w moim życiu. W twoim życiu. W naszym życiu. Nie wiem, co nas czeka w przyszłości, ale wiem, że miłość oznacza to, że ​​mogę podjąć każde wyzwanie. Twoja inteligencja, Twoje poświęcenie i odwaga inspirują. Czuję się dumny mogąc powiedzieć, że jesteś dla mnie wzorem. Sofia, jestem ożywiony ideą, wspaniałego życia z tobą. Muszę się wiele nauczyć o życiu, i wiele jeszcze pozostaje do zrobienia. Jest to długa podróż, podróż nieskończona, którą pokonam z tobą.
Ale najważniejsze, nauczyłem się już, czym jest miłość, która zwycięża wszystko.
Sofia ​​jesteś najlepsza. Kocham Cię.


Jeszcze większym zaskoczeniem było przemówienie Sofii i napisana przez nią piosenka:

Nigdy nie odważyłam się marzyć o miłości takiej jak ta.
O kimś, kto kocha tak, jak ja.
Jakby serce wstrzymało oddech.
Jakby czas zatrzymał się.
Kiedy patrzysz na mnie, wiem, czego chcę.
Wszystko czym jestem,
wszystko co mam,
do ostatniego tchu kocham cię całym sercem.
Wszystko o co proszę, wszystko czego chcę, to obudzić się obok ciebie.
Kochać cię przez wszystkie moje dni ze wszystkim co mam.
Przeszliśmy wszystkie burze, wypłynęliśmy na otwarte morze. A teraz po deszczu stoimy silni.
Ty tworzysz z życia bajkę, piszesz następny rozdział.
Aby żyć długo i szczęśliwie.
Wszystko czym jestem,
wszystko co mam do ostatniego tchu,
kocham cię całym sercem.
Wszystko o co proszę, wszystko czego chcę, to obudzić się obok ciebie.
Kochać cię przez wszystkie moje dni.
Chwile tak niezrozumiałe, składa się na naszą siłę i razem jesteśmy silni.
Wszystko czym jestem,
wszystko co mam,
do ostatniego tchu kocham cię całym sercem.
Wszystko o co proszę, wszystko czego chcę, to obudzić się obok ciebie.
Kochać cię przez wszystkie moje dni ze wszystkim co mam.

11 komentarzy :

  1. Piękny post :) Zarazem tyle śmiechu i wzruszeń :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne podsumowanie! Z chęcią powrócę do tamtych chwil

    OdpowiedzUsuń
  3. "Wsparta na ramieniu ojca mijała podopiecznych fundacji, trzymających girlandy z kwiatów." - a czy przypadkiem to nie były dzieci z jakiegoś chóru???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, podczas transmisji na szwedzkim SVT prowadzący wyraźnie powiedział, że to podopieczny World Childhood Foundation :)

      Usuń
    2. Aha, bo do tej pory byłam przekonana, że to dzieci z jakiegoś chóru.

      Usuń
  4. Najbardziej chyba podobała mi się suknia ślubna Madeleine, chociaż wszystkie trzy są ładne

    OdpowiedzUsuń
  5. Suknia victori miala najwieksza klase i elegancje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie najbardziej podobała się Madeleine w dniu swojego ślubu. Oczywiście pozostałe księżniczki też wyglądały pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Brakuje mi sukni Królowej Silvii i sióstr Króla, byłoby podobnie jak w poście o HolRK.

    Te trzy suknie łącznie z suknią Mary i Charlene uważam za najpiękniejsze jeśli chodzi o RK.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystkie suknie były piękne, trudno byłoby mi podjąć decyzję i wybrać jedną

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszystkie księżniczki wyglądały przepięknie, ale mnie najbardziej spodobała się suknia Sofii, wzorowana na kreacji księżnej Catherine. Długie rękawy, głęboki dekolt i koronka, to dla mnie cechy idealnej sukni ślubnej. Gładka kreacji Victorii (choć elegancka i klasyczna),była wg mnie zbyt skromna, za to dobrze skomponowana z bogatymi dodatkami. Romantyczna sukienka Madeleine była moim zdaniem ładniejsza, ale zbyt strojna z kolei.

    OdpowiedzUsuń

Ronnie "zbuntek"